Rodzaje podpisów w portalu

Wszelka korespondencja kierowana do urzędu za pośrednictwem portalu powinna być opatrzona elektronicznym podpisem. Udostępniamy trzy opcje podpisu dokumentów:

Profil zaufany – to rekomendowana przez urząd metoda identyfikacji elektronicznej. Profil zaufany jest bezpłatnym i łatwo dostępnym narzędziem, które doskonale sprawdza się w komunikacji z urzędem w przypadku osób fizycznych. Daje spektrum korzyści w postaci możliwości podpisywania i wysyłania dokumentów w postaci elektronicznej o dowolnej porze i w komfortowej formie. Założenie profilu zaufanego jest proste i bezpłatne. Jak założyć profil zaufany?

  • Za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Możliwość założenia profilu zaufanego oferuje większość banków, listę znajdziesz tutaj. Sam proces trwa zwykle klika minut – wymaga zalogowania się na stronie banku, przejścia do właściwej w menu zakładki (np. E-Urząd) oraz nadania niezbędnego do korzystania z profilu zaufanego loginu. Nie musisz wychodzić z domu!

  • Bezpośrednio na stronie Profilu Zaufanego. W przypadku tej opcji założenie profilu zaufanego wiąże się z wizytą w Punkcie Potwierdzającym. W pierwszej kolejności załóż konto – wypełnij wniosek rejestracyjny zawierający dane identyfikacyjne i kontaktowe. Następnie w celu potwierdzenia profilu zaufanego, w ciągu 14 dni od dnia wysłania wniosku, udaj się z dowodem osobistym lub paszportem do Punktu Potwierdzającego – najwygodniej do placówki bankowej. Listę dostępnych Punktów Potwierdzających znajdziesz w BIP MK i na stronie Profilu Zaufanego.

Certyfikat kwalifikowany w Portalu Podatnika – metoda zalecana, ale dostępna jedynie dla posiadaczy specjalnych urządzeń do składania podpisu kwalifikowanego. Działa na przeglądarkach Firefox, Opera oraz Internet Explorer. Kwalifikowany podpis elektroniczny można nabyć u dostawców podpisów elektronicznych. Pozwala na przesyłanie e-deklaracji i podpisywanie wszelkich dokumentów w formie elektronicznej, czym usprawnia załatwianie spraw urzędowych, ale nie tylko. Umożliwia podpisywanie umów i faktur, zatem sprawdza się w przypadku osób prawnych.

Certyfikat kwalifikowany w aplikacji zewnętrznej – metoda o dużym stopniu złożoności. Wymaga zapisu dokumentu na komputerze, podpisania dokumentu w aplikacji zewnętrznej „podpisem otaczanym” dla którego powstaje jeden, a nie wiele plików – a następnie wgrania podpisanego dokumentu z powrotem na Krakowski Portal Podatnika. Wymaga posiadania specjalnego urządzenia do generowania składania podpisu elektronicznego.